Черкаський «Азот», підконтрольний бізнесмену Олександру Ярославському (85% акцій), після завершення капітального ремонту випускатиме більше карбаміду, що ще більше зміцнить позиції підприємства на світовому ринку. 12 червня ВАТ «Азот» (Черкаси) розпочинає плановий капітальний ремонт потужностей з випуску сечовини. Насправді, важливо те, що з 20 серпня буде модернізовано другий агрегат карбаміду у Черкасах, який після ремонтних робіт стане потужнішим на 60%. «Сумарно зараз обидва агрегати виробляють по 1 тис. тон карбаміду на добу. Після закінчення ремонту у серпні другий цех зможе виробляти до 1,6 тис. тон на добу», - розповідає технічний директор підприємства Віталій Скляров. На момент закінчення робіт підприємство, за попередніми підрахунками, вироблятиме близько 800 тис. тон карбаміду на рік. Для прикладу: найсучасніший та модернізований завод – Одеський припортовий (ОПЗ), другий за потужністю після концерну «Стирол», здатний випускати 980 тис. тон цього продукту на рік. Таким чином, черкаський «Азот» стане третім найбільшим виробником карбаміду в країні. Вже зараз завод є лідером з виробництва аміачної селітри (підприємство має можливість виробляти більше 1 млн. тон цього продукту на рік). Разом з сіверодонецьким «Азотом» (Луганська обл.) вони є лідерами по поставкам нітрату амонію на внутрішній ринок України. З учора сіверодонецьке підприємство повністю зупинило виробництво карбаміду. «Ми повністю зупиняємо виробництво карбаміду, аміак ми вже не виробляємо. Селітру будемо робити з існуючих напрацьованих запасів аміаку», - розповів «і» президент ЗАТ «Сіверодонецьке об’єднання «Азот» Олексій Купченко. Менеджер пояснив причину зупинки виробництва плановим ремонтом та досить низьким попитом на ринку. Насправді, світова кон’юнктура цін не настільки безнадійна, щоб зупиняти виробництво. «Останні котирування у порту «Південний» по азотним добривам демонструють ріст попиту. За тиждень подорожчали як карбамід, так і аміак. Вартість першого складає 5 за тону, другого - 5-300. Таким чином, сечовина, відповідно до поточних відпускних цін на газ для хіміків, дозволяє отримати рентабельність 4-5%, аміак – 17-20%», - говорить аналітик інвестиційної компанії «Драгон Кепітал» Тамара Шевченко. Вочевидь, ремонт потужностей справді є плановим, і заводи не ставлять собі за мету підштовхнути трейдерів до більш різкого підвищення закупівельних цін перед початком сезону. Хоча це могло б статися в разі одночасної зупинки на ремонт трьох і більше учасників ринку. Тобто, капітальні ремонти у Сіверодонецьку та Черкасах навряд чи спричинять різке подорожчання добрив. Тим більше, що аміачну селітру для потреб наших аграріїв вони все ж вироблятимуть. ЦК має заспокоїти тих аграріїв, які збирались придбати добрива до їх різкого подорожчання, що очікується у серпні. В цьому упевнений і представник ТОВ «Маркер Груп» Сергій Пєсоцький. «Судячи з усього, ремонти справді планові, і не впливатимуть на ринок. Дефіциту товару не буде, оскільки зазначені підприємства продаватимуть раніше вироблені добрива», - повідомив він «і». На думку експерта, пожвавлення внутрішнього ринку почнеться з середини липня, а на момент завершення ремонтних робіт на заводах очікується більш швидкий ріст цін на азотну продукцію.
2009 рік «Азот» завершив зі збитком у 213,231 млн. гривень, скоротивши чистий дохід на 14,12% чи на 186,833 млн. гривень порівняно з 2008 роком – до 2 960,476 млн. гривень. У минулому році підприємство виробило 662,5 тис. тон карбаміду, зайнявши друге місце у рейтингу експортерів цього добрива після Одеського припортового заводу. За даними «Держзовнішінформу», його частка у відвантаженнях склала 22,5% від усього поставленого об’єму сечовини. Практично весь 2009 рік «Азот» працював на повну потужність, чого не скажеш про інші азотні підприємства України. Доля «Азоту» у внутрішніх поставках аміачної селітри перевищила 50%, що зробило його фактично лідером по забезпеченню українського села нітратом амонію. Окрім аміаку, селітри та карбаміду, черкаський «Азот» також виробляє сульфат амонію, карбамідо-аміачну суміш, капролактам. Свою продукцію підприємство експортує у країни СНД, Центральної та Східної Європи, Терцію, Азіатсько-Тихоокеанський регіон, Латинську Америку, Австралію.
Экономические известия