Відкриття нового терміналу України, який працюватиме у форматі єврочемпіонату – подія насправді знакова. Тут Харкову вдалося стати лідером – таким, яким минулого року став Донецьк завдяки відкриттю першого в Україні стадіону еліт-класу в рамках підготовки до Чемпіонату Європи 2012 року з футболу.
Харків – поки єдине з чотирьох приймаючих міст, що підготувало до Євро-2012 і стадіон, і аеропорт. Саме тому в урочистій церемонії відкриття нового терміналу особисто взяв участь Президент України Віктор Янукович. А також команда, відповідальна за підготовку до Євро-2012 на чолі з віце-прем’єром Борисом Колесниковим – голова Нацагенції Володимир Ковалевський, міністр у справах сім’ї, молоді та спорту Равіль Сафіуллін. Приїхали на відкриття також операційний директор УЄФА Мартин Кал лен та глава МОК Євро-2012 в Україні Маркіян Лубківський. Що стосується Харківського регіону, на урочистості з нагоди цієї важливої події прибув увесь керівний склад муніципалітету, облдержадміністрації, представники рад усіх рівнів. На свято відкриття терміналу на площі перед аеропортом зібрались сотні харків’ян.
Вітаючи відкриття першого об’єкту до Євро-2012 у авіаційній галузі України, Президент підкреслив, що новий термінал став «Східними повітряними воротами України» та «символом початку нового розвитку Слобожанщини». За його словами, поява міжнародного аеропорту у Харкові є прикладом успішної співпраці між державою та бізнесом. У звичайний час новий термінал прийматиме 800 тисяч пасажирів на рік, а в рік проведення чемпіонату очікується до 2 мільйонів, а це означає, що життя Харкова стане динамічнішим, підкреслив Віктор Янукович.
Куратор підготовки Харкова до Євро-2012 Олександр Ярославський вважає, що новий термінал міжнародного аеропорту «Харків» виведе місто на новий рівень розвитку. Термінал вже почав роботу, але найближчим часом прийматиме тільки внутрішні рейси. А от у жовтні-листопаді вже розверне і міжнародну програму. Адже вже зараз аеропорт має «на руках» п’ять підписаних угод на прийом рейсів з Мілану, Будапешту, Парижу, Берліну та Варшави. «Це тільки початок. Для нас відкритий увесь світ», - упевнений Ярославський.
За словами бізнесмена, що створив не тільки перший авіаоб’єкт до Євро-2012, але й перший приватний аеровокзал в Україні, за попередніми підрахунками термінал окупиться не раніше, ніж через 15-18 років. Загальна вартість будівництва становить приблизно 80 млн. доларів, які вклав у проект безпосередньо Олександр Ярославський.
Куратор підготовки Харкова до Євро-2012 підкреслює, що першочерговим завданням терміналу на сьогодні є забезпечення якісного функціонування на прийом та відправлення рейсів середньої дальності з тим, щоб у найближчі рік-два покрити всю Європу.
Аеропорт здатний приймати різні типи повітряних суден, зокрема, літаки типу Airbus A-320 та Boeing B-737. А новий термінал площею більше 20 000 кв. м вже до 2011 року збільшить обслуговування пасажиропотоку до 650 пасажирів на годину. Така пропускна спроможність цілком відповідає європейським та загальносвітовим показникам.
У новому терміналі встановлено систему безпеки та управління польотами. У найближчі місяці споруду обладнають устаткують суперсучасним IT-обладнанням, а наступного року добудують три гейти – так звані «рукави» аеропорту.
Керівник дирекції з будівництва аеропорту Олександр Сивальньов називає термінал типово європейським. Він упевнений, що протягом 20 років термінал триматиметься на сучасних позиціях у рейтингу аеропортів Європи.
Технологічним проектуванням терміналу, схемою обслуговування пасажирів займалась німецька компанія Airport Resеаrch Center, що свого часу розробляла проект останнього, п’ятого терміналу у Хітроу (Лондон). Далі проект був допрацьований та адаптований Харківською проектною групою під керівництвом Олександра Саратова. Генпідрядником будівництва стала місцева компанія «Стальконструкція». Нагадаємо, що той самий тандем створив і стадіон «Металіст».
Споруда нового терміналу харківського аеропорту має європейський вигляд не тільки ззовні, а й зсередини, особливо завдяки інтер’єру, виконаному у стилі хай-тек. Головний фасад аеровокзалу повністю скляний, що додає йому легкості. Скляними є також внутрішні перегородки інтер’єру. Спеціально для нового терміналу харківськими дизайнерами був розроблений фірмовий стиль одягу для працівників аеропорту, а також його емблема, що одночасно нагадує і пір’їнку, і смайлик-посмішку.
Ноу-хау терміналу – ажурні 27 ферм на стелі, що пропускають природне світло. Кожна ферма важить 8 тон та має довжину 24 метри.
У приміщенні нового аеровокзалу – два ескалатори та чотири ліфти. Зона реєстрації розділена на два напрямки: міжнародні та внутрішні рейси. На внутрішніх рейсах для видачі багажу використовуватиметься одна багажна карусель. Міжнародна зона посилена системою контролю авіаційної безпеки, тут обладнано стійку паспортного та митного контролю.
Проектанти попрацювали і над атмосферою: для комфорту, та щоб позбавитись зайвого шуму, винесли кондиціонери назовні, встановили сучасну повітряну систему опалення, системи повітрообміну та кондиціонування. Всі технічні пристрої та прилади заховані у підвалі – теплообмінники, інше громіздке обладнання. Підвісні стелі «зашиті» - це додає естетичності інтер’єру.
Що стосується матеріалів, використаних при спорудженні нового терміналу, вони мають переважно українське походження. «По-перше, в основу фундаменту ліг тільки український бетон. Те ж саме стосується і металоконструкцій – всі вони виготовлені в Україні. Відносно конструкцій з алюмінієвими трубами – тут «присутні» Китай та Терція. Скло використовували у переважній більшості українське, частково – закордонне», - відзначив директор з будівництва.
Будівництво терміналу тривало менше двох років. Днем народження проекту вважають 1 квітня 2008 року, коли компанія «Нью Системс АМ» (група DCH, президент – Олександр Ярославський) виграла конкурс на оренду цілісного майнового комплексу харківського аеропорту.
Термінал завершив перший, головний етап оновлення харківського аеропорту до Євро-2012. Програмою передбачено також проведення реконструкції старого терміналу, який визнано історичною пам’яткою Харкова, будівництво тимчасового терміналу, будівництво нової злітно-посадочної смуги та автовокзалу, благоустрій привокзальної площі, яка за розмірами майже нічим не поступається головному майдану міста – площі Свободи.
Другий етап реконструкції аеропорту, а саме – старого терміналу, почнеться через кілька місяців. За словами керівників проекту, це буде ексклюзивний комплекс, який об’єднає історичний шарм та модерн ХХІ сторіччя. Вартість робіт з реконструкції та реставрації оцінюється у 5-6 мільйонів доларів. Планується, що під час проведення Чемпіонату Європи він буде обслуговувати VIP-пасажирів, а його пропускна спроможність становитиме приблизно 250 пасажирів на годину.
Загальна вартість робіт з реконструкції Міжнародного аеропорту «Харків» становить 1 млрд. 86 млн. гривень, та включає як приватні інвестиції президента групи DCH Олександра Ярославського, так і фінансування з держбюджету.
Леся Соловчук
Інформаційний центр "Україна-2012"