У відповідь на запити ЗМІ про можливу націоналізацію ПАТ «Мотор Сiч», у розвитку якого зацікавлена група DCH, представляємо до вашої уваги висновки аналітичного департаменту DCH.
Якщо нинішній вектор подій збережеться, найімовірніше, це призведе до націоналізації ПАТ «Мотор Ciч». Процес націоналізації буде юридично складним, враховуючи відсутність необхідної правової бази для цього в Україні та позицію офіційного Пекіна.
У результаті всім сторонам процесу буде завдано збитку:
- Китайські інвестори ПАТ «Мотор Ciч» будуть змушені довести до кінця міжнародний інвестиційний арбітраж і з дуже високим ступенем імовірності виграють його.
- Українська влада зіштовхнеться із необхідністю виплати компенсації розміром $3,6 млрд і більше. А також з необхідністю здійснити значні державні інвестиції в ПАТ «Мотор Ciч» для підтримки його працездатності – в умовах важкого фінансового становища держави Україна.
- Двосторонні відносини України та КНР серйозно постраждають, обсяг українського експорту ($7,1 млрд у 2020 р.) у Китай суттєво скоротиться.
- Китайський ринок буде остаточно втрачений для українських авіабудівників, споживачі переорієнтуються на продукцію місцевих виробників (включаючи спільні підприємства із західними конкурентами ПАТ «Мотор Ciч»).
- ПАТ «Мотор Ciч» через відсутність припливу інвестицій (приватні неможливі, державних немає) продовжить прискорено деградувати. Найімовірніше, замовлення китайських покупців будуть анульовані, і підприємство de facto збанкрутіє та піде як з національного, так і з міжнародного ринку продукції авіабудування. Слідом за ним суттєві проблеми чекають на КБ «Івченко-Прогрес», ФЕД, ДП «Антонов», що в підсумку призведе до знищення українського авіабудування. Колектив ПАТ «Мотор Ciч» втратить роботу – а це близько 17 тисяч робочих місць, що серйозно підвищить соціальну напруженість у Запорізькому регіоні й у країні загалом.
- Нинішні покупці продукції ПАТ «Мотор Ciч» з Індії, Пакистану, країн Латинської Америки та Близького Сходу переключаться на закупівлю товарів в Росії, США та Європі. На українському ринку місце підприємства займуть конкуренти з Великобританії, Франції, Німеччини, що мають підтримку своїх урядів. Висококваліфіковані кадри, які втратять робочі місця, будуть затребувані на підприємствах Китаю, Росії, Туреччини, Чехії, що означає відтік із країни інтелектуальних ресурсів і унікальних робочих навичок.
- Військово-технічне співробітництво Росії та Китаю стане тіснішим, що означає додаткові загрози для національних інтересів України.
- Українська влада може спробувати перекласти відповідальність – як моральну, так і фінансову – на уряд США. У результаті США очікують іміджеві втрати як в очах світового співтовариства, так і в очах громадян України.
- Єдиним бенефіціаром націоналізації залишиться чинний менеджмент ПАТ «Мотор Ciч» на чолі з фактичним керівником підприємства В'ячеславом Богуслаєвим. Причому незважаючи на те, що саме вони своїми діями завдали шкоди державі Україна та її найважливішим партнерам – США та КНР.
В умовах, що склалися, дії DCH спрямовані на те, щоб мінімізувати збиток для всіх сторін, залучених у процес щодо ПАТ «Мотор Cіч».